Андрій Жук, RAU: Події в рітейлі, які визначили 2021 рік

Під час свого виступу на RAU Summit 2021 голова Асоціації рітейлерів України Андрій Жук окреслив найголовніші події у галузі роздрібної торгівлі, які відбулись у цьому році, та спробував спрогнозувати, що чекає рітейл у наступному році.

Об’єднання галузі заради спільної мети

2021 рік став роком як випробувань так і можливостей. Наприклад, напрямок GR а Асоціації рітейлерів України відіграв важливу роль під час карантину і локдауну, який був у травні. Уряд планував відкривати non-food рітейл 10 травня, але ми об’єднались усією галуззю і під гаслом «Ми бажаємо працювати», під нашим впливом, були відкриті торговельні центри, а магазини змогли працювати з 2 травня. Це дуже важливо, оскільки вісім днів, які не було втрачено – це великі обороти та гроші.

10 листопада RAU провела прес-конференцію в УНІАН, де заявили про свій протест щодо обмежень у «червоній зоні» і коли з 7 грудня почали діяти обмеження «жовтої зони» всі побачили, що ресторани не можуть приймати відвідувачів без COVID-сертифікатів і ПЛР-тестів, але рітейл може. Тому, коли рітейл об’єднюється, може отримати дуже хороші результати.

Відкриття ТРЦ Nikolsky у Харкові

Перша подія, на яку потрібно звернути велику увагу – це відкриття торговельного центру Nikolsky. Чому це важливо? Тому що до відкриття Nikolsky було дуже багато невдалих відкриттів торговельних центрів, і це вплинуло на рівень довіри між орендарями та орендодавцями. Як відомо, без довіри неможливо вести бізнес, і відкриття Nikolsky – якраз приклад такої довіри. Тому що девелопер відкрився із заповнюваністю на рівні 92%. На відкритті ТРЦ, яке відбулося 21 травня, за відчуттями це було ніби не у Харкові, а у Берліні чи Варшаві.

Аврора – рітейлер, який став відомим та отримав інвестиції в 2021 році

Ще один важлива подія сталася 7 липня, коли всі дізнались, що таке мережа магазинів Аврора, яка працює у форматі «one dollar store». Але вони себе називають мультимаркет. Цей рітейлер був відомий лише у дуже вузьких колах. Тим часом ця мережа вже налічує поднад 750 магазинів. В липні Аврора офіційно повідомила, що інвестфонд Horizon Capital увійшов до складу інвесторів компанії. Це зараз рітейлер, який буде дуже швидко зростати, він відкриває приблизно 35 магазинів щомісяця. Це компанія №1 в галузі, бо невідомо які ще компанії відкривали б по 35-40 магазинів за місяць у довгострокові терміни. Приклад Аврора показує, куди рухається ринок. В Україні є ще багато інших мереж, про які також поступово дізнаємось.

Безконтактна система сканування та оплати товарів у Metro

Є дуже цікавий приклад Мetro Cash&Carry: зараз у Києві на вулиці Григоренка ця мережа тестує безконтактну систему оплати. Зараз покупці, коли приходять у супермаркет, роблять багато зайвих рухів: кладуть товари у візок, пізніше приходять до каси і ще раз роблять аналогічні дії з товаром. Зараз в Мetro можна одразу завантажити ці товари у додаток і уже на касі можна їх не викладати, а лише оплатити. Така система уже давно працює у Західній Європі і тепер вона прийшла в Україну.

Персони в рітейлі та девелопменті, які вплинули на розвиток галузі

Персони в рітейлі та девелопменті – це Олексій Гришко та Юлія Щаслива. Олексій Гришко очолює компанію LC Walkiki, яка вже відкрила 50 магазинів і це заслуговує дуже великої поваги за довіру Україні.

Відповідно, Юлія Щаслива, яка довела, що можна зробити неможливе: відкрити великий торговельний центр за півроку.  Головне, що торговельно-розважальний центр Respublika Park відкрився (із заповненням в 61%) і це заслуга команди на чолі з керівником ТРЦ.

Нарешті, людина, знайома у вузьких колах – це Вадим Щичко. До кінця року буде уже 268 магазинів Оптика1SТ в Україні. Вадим вартий уваги як приклад того, як швидко все може змінитися. Якщо ви сьогодні – перші на ринку, не факт, що завтра ви будете перші. Так само на цьому ринку є компанія-лідер, яка завжди ним була, а тепер за кількістю магазинів вони вже не лідер ринку.

Яким буде наступний рік

На виставці Expo-2020 в Дубаї, яка триватиме до 31 березня 2022 року, на стендах зі 196 країн компанії уже не показують своїх досягнень, вони усі говорять про сенси, емоції та sustainability. Країни доносять свої ідеї до інших людей, і тому так важливо показати, який бізнес працює і який буде успішним. Так, мережа Сільпо запустила проект по збору відходів Silpo Recycling, він складний, але працює. Далі – мережа Ашан Україна, яка використовує пакети зі 100% переробленого пластику.

У свою чергу, є зелена торба від ТМ «Моршинська», куди складаються усі пляшки, які використовує сім’я, а під час доставки води в оселю цю торбу забирають. Якщо кожен так буде робити, то буде менше сміття.

Усі знають торговельний центр Fabrika у Херсоні, але ніхто не бачив його дах, на якому встановлені сонячні панелі і в сезон вони виробляють більше електроенергії, аніж споживають і продають в мережу.

Засновниця Guzema Fine Jewelry Валерія Гузема запропонувала своїм клієнтам віддати старі коробочки на переробку і за це давала маленький подарунок. Вони були дуже здивовані, що 1600 клієнтів віддали свої коробочки назад. Так, при купівлі відомого швейцарського бренду годинників можна обрати: отримати цей годинник з упаковкою чи без упаковки. Окрім економії, це також тренд. Ця упаковка стає непотрібна. 2022 рік – це саме той час, коли усі дії мають бути з оглядом на навколишнє середовище та майбутнє наших дітей.

Також  є два бренди, які уже скоро будуть в Україні – це Madaм Coco і Peek&Cloppenburg. Madaм Coco ми очікуємо у 2022 році, а універмаг одягу Peek&Cloppenburg, якщо пощастить – у 2023 році.

Нарешті не можна не згадати дуже вдалий жарт редакції RAU. Вони пожартували 1 квітня, що АТБ купує європейську мережу дискаунтерів Lidl. І пізніше стало відомо, що Lidl планує вийти на наш ринок. І, мабуть, це відбудеться. Ще не відомо, як це буде, але прихід Lidl в Україну – це велика довіра з боку дуже великого західного рітейлера.